Βιβλίο Επισκεπτών

Ημερομηνία 2015-12-17
Από Ανδρεαδέλλης Μιχάλης
Θέμα Κομποστοποίηση στα σχολεία

ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ <<ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ>>
Εφαρμογές σε πάρα πολλά Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) σε όλη την Ελλάδα έχουν οργανωθεί και υλοποιούνται προγράμματα Π.Ε. με θέμα τη Διαχείριση των οικιακών αποβλήτων, δίνοντας έμφαση σε εναλλακτικές μεθόδους, όπως είναι η Ανακύκλωση και η Κομποστοποίηση.
Κυρίως, γίνεται προσπάθεια για να ενημερωθούν τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι συμμετέχοντες μαθητές/-τριες για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε όλοι μας με μια μικρή προσπάθεια να οδηγηθούμε στη ΜΕΙΩΣΗ των οικιακών αποβλήτων που παράγουμε καθημερινά, να συνειδητοποιήσουμε τις πραγματικές μας ανάγκες και όχι τις επιθυμίες μας που μας οδηγούν στην εύκολη κατανάλωση και, επομένως, στην παραγωγή τόσων αποβλήτων, να κατανοήσουμε την προσωπική και συλλογική ευθύνη σε σχέση με το ζήτημα που μελετούμε και να αναδειχθεί και όλη η πολυπλοκότητα του θέματος της διαχείρισης των οικιακών αποβλήτων (οικολογική, κοινωνική, πολιτική, οικονομική διάσταση).
Απαραίτητο στοιχείο η ενεργός συμμετοχή των παιδιών μέσα από βιωματικές διδακτικές τεχνικές (μελέτη πεδίου, επισκόπηση απόψεων, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση κ.ά.).
Ακόμη, τίθεται και ο προβληματισμός σε σχέση με το στοιχείο της πρόληψης των οικιακών απορριμμάτων. Αυτό έχει να κάνει με την καταναλωτική μας συμπεριφορά και την αλλαγή στις καθημερινές μας συνήθειες.
Σε σχέση με την Κομποστοποίηση, τα παιδιά ενημερώνονται για τη διαδικασία της κομποστοποίησης, τα οφέλη της, τη σωστή επιλογή των υλικών και έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην κατασκευή κομποστοποιητών από υλικά που θεωρούνται «για πέταμα», όπως είναι παλιά τελάρα του μανάβη ή ξύλινες παλέτες.
ΚΠΕ Δραπετσώνας και Τροιζήνας-Μεθάνων Επίσης, το ΚΠΕ Δραπετσώνας και Τροιζήνας-Μεθάνων έχει συνεργαστεί κατά καιρούς με Δήμους (Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Δήμο Αθηναίων, Δήμο Τρικκαίων) με θέμα την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης σε σχέση με τη διαχείριση των οικιακών αποβλήτων (οργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων και ημερίδων, υλοποίηση βιωματικών εργαστηρίων κ.ά.). Παρόμοιες δράσεις έχουν πραγματοποιηθεί και για εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με τους Υπεύθυνους Π.Ε. πολλών Δ/νσεων Εκπαίδευσης.
Έχουν επιχειρήσει αρκετοί μαθητές και μαθήτριες με τη βοήθεια των δασκάλων τους να εφαρμόσουν μέσα στο ίδιο το σχολείο πρόγραμμα Κομποστοποίησης τόσο στην Α/θμια όσο και στη Β/θμια εκπαίδευση.
Το πιο σημαντικό όλων είναι ότι κατάφεραν να εμπλέξουν σε αυτό και την οικογένειά τους , παρά τις αρχικές αντιρρήσεις των γονέων. Βλέπετε, σε μερικά σχολεία οι γονείς ,διαθέτοντας μια άλλη νοοτροπία θεώρησαν τα παιδιά τους ως «σκουπιδιάρηδες», επειδή μάζευαν ξεχωριστά τα φυτικά υπολείμματα από τα καθημερινά οικιακά τους απόβλητα.
Η επιμονή, όμως, των ίδιων των μαθητών και η ευαισθητοποίησή τους στο σοβαρό ζήτημα της συσσώρευσης τόσων απορριμμάτων μέσα στο ίδιο τους το σπίτι, καθόρισαν και τη μετέπειτα δράση των γονέων, οι οποίοι πείστηκαν για το εγχείρημα των παιδιών τους και διαπίστωσαν ότι, πράγματι, τα «σκουπίδια» της κουζίνας τους μεταμορφώθηκαν σε ένα εξαιρετικό φυσικό λίπασμα για τα φυτά του σχολείου!
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Να αναδειχθούν οι δυνατότητες εφαρμογής της οικιακής κομποστοποίησης, καθώς και οι δυνατότητες διάθεσης του παραγόμενου κομπόστ μέσα από ειδικές «καμπάνιες» προώθησης που θα αναλάβει o Δήμος (σχέδια εφαρμογής εναλλακτικών μεθόδων διαχείρισης των οργανικών αποβλήτων με πρακτικές κατευθυντήριες γραμμές ανάλογα με τον πληθυσμό, την ποσότητα και τη σύνθεση των αποβλήτων που παράγει, επαφές με Δήμους άλλων χωρών που ήδη εφαρμόζουν προγράμματα για ανταλλαγή απόψεων, δημιουργία φυλλαδίων, αφισών, υλικού δημοσιότητας, εκστρατείες ενημέρωσης από τον Τύπο και τα ΜΜΕ).
Να δραστηριοποιηθούν περισσότερο οι Δήμοι και οι Κοινότητες της χώρας μας έτσι ώστε να προβούν στην υλοποίηση προγραμμάτων οικιακής Κομποστοποίησης, έχοντας εξασφαλίσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις, όπως είναι: η ενημέρωση των πολιτών, η προμήθεια ειδικών κάδων, η παροχή επιστημονικής βοήθειας από ειδικούς κ.ά. Να δημιουργηθούν μικρές Μονάδες Κομποστοποίησης στους Δήμους, οι οποίες θα δέχονται τα οργανικά απόβλητα από τα εστιατόρια και τις καφετέριες των περιοχών τους.
Να εγκατασταθούν μεγάλες Μονάδες Κομποστοποίησης σε συγκεκριμένες περιοχές, μέσα από μια Διαδημοτική συνεργασία. Να παρακολουθείται το όλο πρόγραμμα από ειδικούς επιστημονικούς συνεργάτες. Χρειάζεται οπωσδήποτε να γίνει περισσότερη ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών (μέσω ειδικών προγραμμάτων των Δήμων, των ΚΠΕ, διάφορων οικολογικών οργανώσεων που ασχολούνται με το θέμα), καθώς και των παιδιών (μέσα από την τυπική εκπαίδευση).
Ας μην ξεχνάμε ότι στο εξωτερικό η ενημέρωση των πολιτών αποτελεί το πρώτο και κύριο βήμα πριν από κάθε εφαρμογή προγράμματος Κομποστοποίησης. Και, φυσικά, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών και μάλιστα από πολύ μικρή ηλικία. Το ζήτημα της διαχείρισης των οικιακών αποβλήτων και κυρίως των οργανικών θα πρέπει κάποτε να αντιμετωπιστεί με μεγάλη σοβαρότητα από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Να δοθεί έμφαση στη μείωσή τους, με μια πιο υπεύθυνη στάση ως καταναλωτές και στην πλήρη αξιοποίησή τους μέσω καλά οργανωμένων προγραμμάτων Κομποστοποίησης. Οι ίδιοι οι πολίτες και περισσότερο εμείς ως εκπαιδευτικοί οφείλουμε να συμμετέχουμε ενεργά προς την κατεύθυνση αυτή!
Τα σχολεία είναι πολλά.
Αναφέρουμε ενδεικτικά παραδείγματα: Από την Α/θμια εκπαίδευση:
13ο και 21ο Δ.Σ. Κερατσινίου (σχολεία με πολυετή παράδοση στην εκπόνηση προγραμμάτων Π.Ε.):
Μέσα από κοινή προσπάθεια άνοιξαν ένα μεγάλο σκάμμα στο χώρο της σχολικής αυλής, προχώρησαν στη συλλογή υλικών για κομποστοποίηση και ύστερα από μερικούς μήνες εμπλούτισαν το έδαφος του κήπου τους με το ώριμο κομπόστ που παρήγαγαν.
Δ.Σ. Ριόλου ν. Αχαΐας :
Τα παιδιά έφτιαξαν έναν κομποστοποιητή από ξύλινες παλέτες, τον ονόμασαν «Κύριο Κομποστούλη» και προχώρησαν στη διαδικασία της κομποστοποίησης.
1 ο και 2ο Δ.Σ. Φιλύρου (Δήμος Πυλαία-Χορτιάτη):
Με τη συνεργασία του Δήμου , γεωπόνου και όλης της σχολικής κοινότητας, οι μαθητές/- τριες των σχολείων αυτών προμηθεύτηκαν ειδικό κάδο και ξεκίνησαν πρόγραμμα κομποστοποίησης.
Μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα κατάφεραν να ενεργοποιήσουν και τους γονείς τους και να συλλέγουν καθημερινά μεγάλες ποσότητες από οργανικά υπολείμματα. Ιδιωτικό Δ.Σ. Ισραητίτικης Κοινότητας:
Για πρώτη φορά φέτος τα παιδιά έφτιαξαν κομποστοποιητή στη σχολική τους αυλή. 5ο Νηπιαγωγείο Πετρούπολης:
Εφαρμόζουν για δεύτερη σχολική χρονιά πρόγραμμα με θέμα την κατασκευή λαχανόκηπου στον αύλειο χώρο και έχουν μάθει τη διαδικασία της κομποστοποίησης, έχοντας το δικό τους ειδικό κάδο που τον εφοδιάζουν τακτικά με τα οργανικά απόβλητα του σπιτιού τους.
Από τη Β/θμια εκπαίδευση:
Γυμνάσιο Πυθαγορείου Σάμου:
Οι μαθητές/-τριες του σχολείου αυτού ήταν πολύ πρωτοπόροι για την εποχή τους. Άνοιξαν μεγάλο σκάμμα στο έδαφος, τοποθέτησαν πασάλους και εκεί μέσα συγκέντρωναν τα απαραίτητα υλικά για την κομποστοποίηση.
2 ο Γυμνάσιο Δραπετσώνας: Εφαρμόζουν πρόγραμμα Κομποστοποίησης για πολλά συνεχή χρόνια. Τα παιδιά έχουν φτιάξει το δικό τους κομποστοποιητή από παλιές ξύλινες παλέτες.
9 ο Γυμνάσιο Πειραιά:
Τα παιδιά ξεκίνησαν τη διαδικασία της κομποστοποίησης σε έναν έτοιμο πλαστικό κομποστοποιητή που τοποθέτησαν στην αυλή του σχολείου τους (σχ. χρονιά: 2011-12).
Γυμνάσιο Αιαντείου Σαλαμίνας:
Τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους αυτοσχέδιο κομποστοποιητή με πασάλους και πλαστικό κάλυμμα.
ΓΕΛ Αμπελακίων Σαλαμίνας:
Οι μαθητές/-τριες κατασκεύασαν έναν αυτοσχέδιο κομποστοποιητή από παλιά χαλασμένα θρανία.

 

© 2015 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

Φτιάξε δωρεάν ιστοσελίδαWebnode